Skip to content Skip to footer

Anvelopele de iarna intre necesitate si obligativitate

Atunci cand pornesti la drum, mai ales iarna, vrei sa te asiguri ca ajungi fara probleme sau peripetii la destinatie. Te asiguri ca ai carburant, lichid de spalat parbrizul si tot ce-ti mai trebuie astfel incat opririle sa fie facultative, nu obligatorii. Dar anvelopele sunt adecvate?

Odata pornit la drum, iti vei pune centura de siguranta si vei aprinde farurile. Aceste doua operatiuni sunt obligatorii. De altfel, luminile de drum permanente au devenit obligatorii din constructie pentru toate autoturismele produse din 2011 incoace. Ambele elemente au fost impuse legislativ pentru a scadea numarul de accidente rutiere soldate cu victime. In 2017 se estima ca centurile de siguranta salveaza anual 7300 de vieti numai in Europa. Cat despre luminile de drum, acestea au scazut cu peste 10 procente numarul de accidente rutiere. Deci nu sunt deloc un moft.

Aceste doua elemente de mai sus au devenit obligatorii dintr-un singur motiv: soferii luau in seama prea putin recomandarile politiei sau a producatorilor de autovehicule. Daca folosirea centurilor de siguranta si a farurilor de drum implica zero costuri, sau in tot cazul foarte mici, echiparea autoturismelor cu anvelope de iarna este mai costisitoare, la prima vedere. Dar totusi este mai ieftin asa.

Prin urmare, orice sofer poate crede ca, din punct de vedere legal, daca are pneuri de vara si nu ninge sau nu este gheata pe drum, atunci n-are probleme. Legal, da, dar cand vei calca frana si aceasta nu va fi eficienta, singurele legi care vor mai conta vor fi cele ale fizicii. Deci nu te culca pe o ureche ca n-ai treaba. Exista unele aspecte pe care trebuie sa le iei in calcul, daca vrei sa nu depinzi de capriciile iernii sau de limitarile tehnice ale anvelopelor.

Anvelopele de vara sunt proiectate sa reziste la temperaturi destul de ridicate. Deseori asfaltul vara atinge si chiar depasesete 70 de grade Celsius. Materialul din care sunt fabricate anvelopele acestea insa nu vor avea nicio problema. Vor fi chiar in elementul lor. In schimb, odata ce temperaturile scad sub 7 grade Celsius, situatia se schimba. Ca orice element de cauciuc, anvelopa se intareste la frig si este mai moale la temperaturi ridicate. Asta se traduce printr-o elasticitate scazuta si, implicit, nu doar prin diminuarea petei de contact, ci si prin reducerea coeficientului de frecare. Diferenta este cam aceeasi dintre alergarea cu incaltaminte sport si pantofi cu talpa tare.

Mai mult, daca rulezi pe un carosabil umed, sunt 4 grade, si masina este dotata cu pneuri de vara, atunci situatia se va complica destul de mult. La acea temperatura, apa are cea mai mare densitate si, prin urmare, pelicula formata pe carosabil este mai greu de indepartat. Acest factor, cumulat cu rigiditatea cauciucului din compozitia anvelopei, sunt o reteta sigura de acvaplanare.

Iar din punct de vedere economic, folosirea a doua seturi de cauciucuri iti asigura practic o uzura mai lenta. Astfel, vei ajunge in situatia in care vei cumpara doua seturi de anvelope in 5-6 ani, in loc de un set la patru ani. Deci nici macar nu vei face o economie atat de mare. Daca faci alegerea corecta de anvelope acestea pot reprezenta solutia de a iesi dintr-un eveniment neprezavut. Astfel acestea pot sa iti acopera un risc al unui eveniment care poate aparea sau nu. Este aproape imposibil sa nu ai de a face cel putin cu o situatie in care sa fie zapada sau gheata pe jos.

Lasa un comentariu