Cum sa cititi marcajele de pe anvelope

Cunoasterea si citirea corecta a dimensiunii cauciucului va este necesara in momentul in care doriti sa inlocuiti sau sa cumparati noi anvelope. Pentru a identifica dimensiunea anvelopei pe care o ai montata pe masina trebuie sa citesti marcajele de pe flancul cauciucului. Numerele si cifrele inscriptionate pe partea laterala a cauciucului exprima speficatiile exacte ale tipului de anvelopa pe care o aveti. La prima vedere numerele si cifrele inscriptionate pe partea laterala pot parea complicate, dar intelegerea lor va ajuta sa cunoasteti specificatiile exacte ale tipului de anvelopa.

Imaginea de mai jos arata secventa de inscrisuri ce se gaseste pe cauciuc. In continuare vom explica in detaliu fiecare simbol asociat unei cifre.

citire marcaje anvelopa1. 195 = latimea anvelopei in milimetrii

2. 65 = talia anvelopei masurata in procent din latimea benzii de rulare

3. R = radial, constructia radiala a carcasei anvelopei

4. 15 = diametrul cercului interior in inci

5. 91 = indice de greutate/sarcina

6. T = indice de viteza

7. Tubeless

8. Marca si numar aprobare de tip CEE

9. Amplasarea indicatorului de uzura a benzii de rulare

10. Caracteristici de iarna M&S (Mud & Snow echivalent Noroi & Zapada)

11. Simbol “fulg de zapada”

12. Data de fabricatie

13. Simbol de conformitate D.O.T.

14. Cod producator D.O.T.

15. Tara de fabricatie

16. Denumire comerciala anvelopa

17. Detalii constructie anvelopa

18. Marcaj al sarcinii si presiunii

19. Tipul anvelopei (radial)

20. Clasa de calitate

21. Amplasarea indicatorului de uzura al benzii de rulare

Pentru a intelege fiecare simbol si marcaj de pe anvelopa dumneavoatra, vom detalia fiecare punct:

1. Latimea sectiunii anvelopei in milimetrii (mm) reprezinta distanta liniara dintre partile exterioare ale peretilor laterali ai unei anvelope umflate excluzand elevatiile datorate etichetarii (marcajelor), decoratiunile sau benzile de protectie sau jantele.

2. Raportul dintre inaltimea sectiunii si latimea sectiunii in %. Pe parcursul duratei de viata a cauciucului, anvelopa si-a schimbat forma de la o anvelopa aproape circulara la una mai plata si latita, fapt ce a modificat coeficientul. In acest caz este 65. Inaltimea flancului anvelopei va fi 65% din 195 mm, deci 126.75 mm.

3. Constructia anvelopei (R= Radiala). In cazul anvelopelor moderne pentru autoturisme pliurile carcasei sunt dispuse perpendicular pe directia de rotatie si paralel cu razele cercului anvelopei, numindu-se constructie radiala. In cazul unor anvelope de uz industrial, anvelope pentru camioane si anvelope pentru vehicule de teren acestea au o constructie cu pliuri incrucisate pentru a oferi o rezistenta mai mare la sarcina, intepaturi si socuri. In cazul unor anvelope normale constructia cu pliuri incrutisate a fost inlocuita cu una radiala pentru a oferi o performanta sporita la rularea cu viteze ridicate. Daca pe flanc este inscriptionata litera B, aceasta simbolizeaza constructia bias a anvelopei. Aceasta inseamna ca firele pliurilor corpului sunt pozitionate diagonal de-a lungul anvelopei de la un talon la altul si alternativ pentru a se consolida reciproc.

4. Diametrul jantei reprezinta diametrul cercului interior al anvelopei, in acest caz 15 inch (numiti si toli). Un inch (tol) = 2.54 mm

5. Indicele de sarcina (capacitatea maxima de incarcare) indica greutatea maxima pe care o poate sustine o anvelopa la presiunea optima de umflare. Producatorii auto calculeaza acest indice raportandu-se la greutatea autovehiculului + incarcatura maxima admisa. Se recomanda sa fie respectata valoarea acestui indice pentru ca se reduce riscul de explozie la rularea cu masina incarcata. Indicele de sarcina se masoara in livre si kilograme si este mentionat in doua locuri pe flancul anvelopei.

 indice de sarcina anvelopeSursa: Continental

6. Indicele de viteza indica viteza maxima la care este proiectata sa ruleze in siguranta anvelopa si este stabilita de producator.

 indice viteza anvelopeSursa: Continental

7. Tubeless indica o anvelopa fara camera de aer. In prezent nu se mai folosesc camere de aer pentru etanseizare in productia de anvelopele. Acestea au fost inlocuite cu un strat de cauciuc sintetic la interior.

8. Marca de omologare CEE indica faptul ca anvelopa este conforma cu cerintele reglementarii CEE R30.

9. Indicatorul pentru uzura benzii de rulare reprezinta o punte de cauciuc care este pozitionata in cel putin trei puncte in jurul anvelopelor pentru a indica uzura minima a cauciucului (1.6 mm).

10. Grupul de litere M&S (Mud & Snow echivalent Noroi & Zapada) indica daca anvelopa respectiva este recomandata pentru anotimpul rece sau daca are caracteristici recomandate pentru a fi folosita pe zapada si gheata.

11. Simbolul fulgului de zapada indica o anvelopa testata si calificata pentru a fi utilizata in conditii de iarna cu zapada abundenta.

12. Data de fabricatie este formata din saptamana si an si se regaseste in ultimele 4 cifre din numarul DOT. Exceptia de la aceasta regula este data de anvelopele fabricate inainte de 1999-2000 care au data de fabricatie marcata cu 3 cifre.

13. D.O.T. (Department of Transportation) reprezinta simbolul de conformitate alocat anvelopei prin care se atesta faptul ca respecta toate standardele de siguranta stabilite de Departamentul de Transporturi din Statele Unite ale Americii. Langa prescurtarea D.O.T se regaseste un un identificator sau o serie a anvelopei formata dintr-o combinatie de cifre si litere cu lungime de pana la 12 caractere.

14. Codul D.O.T. este format din 3 grupe de catre 4 caractere. Primele doua simboluri ale primului grup de 4 caractere reprezinta tara sau statul de fabricatie si producatorul de anvelope. Ultimele doua caractere din primul grup de 4 caractere reprezinta presa folosita in procesul de fabricatie al cauciucului. Al doilea grup de caractere poate fi format din 3 sau 4 simboluri si reprezinta o combinatie interna de litere si cifre ale producatorului pentru a urmari loturile. Ultimul grup de caractere reprezinta data de fabricatie a anvelopei sub forma de saptamana si an.

DOT XXXX XXX(X) 0000, unde X reprezinta orice litera, 0 orice cifra, iar parantezele  inseamna ca simbolul respectiv poate sa lipseasca.

15. Tara de fabricatie a cauciucului este redata de primele doua simboluri din primul grup de 4 caractere dupa D.O.T.

16. Denumirea comerciala inscrisa pe flanc reprezinta numele comercial al profilului de anvelopa (nume modelului sub care este gasita pe piata).

17. Detaliile de constructie ale anvelopei indica marcaje de o importanta relativa pentru ca nu sunt bazate pe teste reglementate complet.

  • Traction (Tractiune) -  urmat de una din valorile: AA, A, B, C, denota capacitatea de franare a anvelopei pe doua suprafete: asfalt ud si beton ud, si nu se refera la aderenta pneului la accelerare sau in viraje. Un cauciuc care este marcat cu TRACTION AA este creditat de producator cu abilitati de franare foarte bune pe asfalt ud. Anvelopa va avea in compozitie cauciuc si compusi cu aderenta ridicata.
  • Treat Wear (Uzura benzii de rulare)- urmat de un numar de obicei de la 100 in sus, care denota rezistenta la uzura a cauciucului. In cazul in care acest numar este mai mare anvelopa va rezista mai bine la uzura normala. Testele efectuate de producatori se desfasoara in conditii ideale iar numerele sunt acordate pornind de la anvelopa considerata drept punct de referinta de catre producatorul respectiv. De remarcat faptul ca anvelopa poate sa difere de la un producator la altul si sa nu fie un rezultat relativ. Acest indicator are doar titlu informativ, iar comparatia bazata pe el se face doar intre anvelope produse de acelasi producator de cauciucuri.
  • Temperature (Temperatura) – urmat de o litera, A, B sau C, indica capacitatea anvelopei de a disipa caldura si de a rula la viteze ridicate si temperaturi inalte. Pentru acordarea ratingului de temperatura se efectueaza doua teste standardizate, unul la 160 km/h si altul la 187 km/h. Simbolul A inseamna ca anvelopa a trecut ambele teste, in timp ce B denota ca anvelopa a trecut doar testul la160 km/h, iar C inseamna ca anvelopa nu a trecut niciunul din testele respective.

18. Marcajele ale sarcinii si presiunii reprezinta capacitatea maxima de incarcare si presiunea de umflare in conformitate cu reglementarile S.U.A., Canada si Australia.

19. Tipul anvelopei (radial) indica faptul ca anvelopa are o constructie „RADIALA”.

20. Clasa de calitate reprezinta o marca impusa de reglementarile Statelor Unite ale Americii.

21. Indicatorului de uzura al benzii de rulare indica faptul ca nervurile plasate in mod simetric de-a lungul circumferintei anvelopei, in principalul canal longitudinal, se vor afla la acelasi nivel cu suprafata caii de rulare atunci cand adancimea acesteia ajunge la 1,6 mm.

Un alt marcaj pe care il puteti regasi pe partea laterala a anvelopei dumneavoastra este eticheta E-mark. Marcajul este format din litera „E” sau „e” urmata de un numar intr-un cerc sau dreptunghi, urmata mai departe de alt numar ( ca in imaginea de mai jos).

marcaje europene anvelopa

Un „E” mare indica faptul ca anvelopa este marcata conform cerintelor de reglementare nr.30/ECE derivat din regulament publicat de Comisia Economica a Organizatiei Natiunilor Unite pentru Europa (UNECE). Un „e” mic indica faptul ca anvelopa este marcarea conform cerintelor din Directiva 92/33/CEE. Este marca de omologare a vehiculelor si a componentelor de siguranta fiind aplicabila obligatoriu  statelor membre ale CE (Comisia Europeana).

Numarul in cerc sau dreptunghi reprezinta codul de tara care a acordat omologarea de tip. Ultimul numar din afara cercului sau dreptunghiului reprezinta numarul certificatului de omologare   eliberat pentru aceasta anvelopa  cu dimensiune si tipul specificate (pe anvelopa). In imaginea de mai sus 11 reprezinta codul pentru Marea Britanie.

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 Comentariu »

 
  • florian says:

    salut
    am o intrebare la care nu am gasit raspuns!
    cum verific data de fabricatie a anvelopei? Nu am gasit nici pe lateral nici pe talonul cauciucului semnificatia DOT ,se pare ca nu toate firmele producatoare se incadreaza la acest standard. Pe al meu scrie SPORTIVA Z45 195/45/r15 78V radial tubeless…CPVE A16T 3004 e4 0223248 rotation > ..apoi 50577 059041.Am un fiat punto 2001 1.2/16V.Cum se citesc inscrisurile de pe o anvelopa daca nu are DOT? Fac intrebarea asta deoarece m-am pacalit in toamna ,am luat o pereche de cauciucuri cara aratau bine(nu spun firma si de unde)dar dupa ceva vreme am vazut ca erau crapate pe exterior,pierdeam presiune,si am fost nevoit sa pun camera.Prostia mea si nebagarea de seama m-au costat…Bun , acum cum indentific varsta unui cauciuc?
    Cu multumiri pentru intelegere si rabdare!

 

Lasa un raspuns