ABC-ul in intretinerea, schimbarea si verificarea anvelopei

Beneficiati de manevravilitate si performante in orice conditii de trafic daca anvelopele montate pe masina provin de la acelasi producator si au acelasi profil al caii de rulare. Dimensiunile anvelopelor de la prima echipare a autovehiculului sunt cele pe care constructorul le recomanda.

Intretinere

Pentru a intretine corect anvelopa si a beneficia de performantele asociate acesteia trebuie ca exploatarea cauciucului sa fie facuta pana la indicatorul de uzura si nu mai mult de pragul maxim recomandat. In cazul anvelopelor regrovabile aceasta operatie trebuie executata cu atentie, astfel incat distanta de la primul strat de cord metalic pana la fundul canalului readancit sa nu fie mai mica de 2-3 mm. Nedepasirea sarcinii permise, verificarea constanta a presiunii din anvelopa, evitarea rulajului pe drumuri neamenajate, denivelate, linii de tramvai si alte deformari pentru care profilul anvelopei nu se muleaza, sunt doar niste situatii negative pe care trebuie sa le evitati pentru a valorifica potentialul cauciucului dumneavoastra.

Pentru a nu provoca supraincalzirea benzii de rulare a anvelopei se recomanda ca aceasta sa nu fie utilizata in conditii de subpresiune/suprapresiune sau expusa la temperaturi inalte, la ozon, la radiatii ultraviolete, la aer sarat. Curatarea cauciucului trebuie realizata corespunzator si nu cu produse corozive (petrol, motorina, detergenti concentrati). Orice reparatie a anvelopei trebuie realizata rapid la un service auto autorizat, urmarindu-se nu numai asigurarea etansarii ci si astuparea prin adaos de cauciuc prevulcanizat a zonei strapunse.

Aliniament roti – pentru a preveni uzura cauciucului, cele 4 roti trebuie aliniate corect pentru a nu se opune miscarii naturale. In caz contrar pot aparea probleme de directie, oboseala pentru sofer si uzura rapida a anvelopei.

Echilibrare anvelope – pentru a preveni uzura cauciucului, la primele semne de vibratie in interiorul autovehiculului, anvelopele trebuie echilibrate. Daca montati anvelope noi acestea trebuie echilibrate imediat dupa. In caz contrar pot aparea probleme la suspensiile masinii si uzura cauciucului sa fie rapida si neuniforma.

Umflare anvelope – pentru a economisi carburand si pentru a va bucura de performantele cauciucurilor, trebuie ca acestea sa fie umflate corespunzator (inclusiv roata de rezerva) si verificat acest lucru cel putin o data pe luna.

Presiune anvelope – pentru a prelungi viata cauciucului trebuie ca cel putin o data pe luna sa verificati presiunea folosind un manometru. In caz contrar umflarea insuficienta sau umflarea excesiva poate cauza uzura anormala, excesiva, supraincalzirea anvelopei, consum excesiv de combustibil sau aparitia pericolului de explozie. Se recomanda verificarea presiunii atunci cand anvelopele sunt reci.

Rotatie anvelope – pentru a preveni uzura neuniforma a cauciucului, se recomanda ca anvelopele sa fie rotate periodic. Manualul tehnic al autovehiculului contine informatii referitoare la modelul si intervalul de timp recomandat pentru rotatia anvelopelor. Daca nu este indicat un interval de timp anume, va recomandam sa efectuati rotatia anvelopelor la fiecare 8.000 – 10.000 de kilometri.

Reparare anvelope – aceasta procedura trebuie realizata de o persoana specializata si autorizata. Procedura corecta de reparare implica demontarea cauciucului de pe roata pentru a fi examinat atent in vederea detectarii eventualelor deteriorari, si folosirea unor echipamente de vulcanizare pentru repararea anvelopelor perforate, daca mai pot fi reparate.

 Schimbare

Motivele pentru care se inlocuiesc sau schimba anvelopele sunt multiple, si daca identificati sau suspectati orice tip de deteriorare, trebuie sa tratati cu seriozitate acest aspect. In acest fel sporiti siguranta dumneavoastra, a pasagerilor din masina si a celorlalti participanti la trafic. Printre motivele ce va determina sa faceti acest lucru enumeram: schimbare anvelope in functie de anotimp (anvelope de vara in sezonul cald, anvelope de iarna la temperaturi sub 7 grade Celsius), schimbare anvelope ce prezinta semne clare de uzura, deteriorari sau alte accidente (pene, taieturi, lovituri, fisuri, subpresiune, suprasarcina). Alte semne pe care soferul le poate sesiza pot fi: orice schimbare ale performantelor dinamicii autovehiculului (pierderea presiunii, zgomot sau vibratii) si chiar conditiile in care au fost utilizate cauciucurile, modul cum au fost intretinute, inspectia vizuala si performantele dinamicii ale acestora.

In acest an a devenit obligatoriu ca fiecare sofer sa isi schimbe anvelopele de vara cu anvelope de iarna din luna noiembrie. Putini sunt cei care cunosc diferentele intre cele doua tipuri de anvelope si de ce la temperaturi de sub/peste 7 grade Celsius trebuie schimbate. In primul rand cauciucurile de vara sunt mai late si ofera o stabilitate marita a masinii (se simte cel mai bine in viraje), o crestere a eficientei de franare, o aderanta mai buna, o acceleratie mai buna si un demaraj mai bun. In anotimpul rece ai nevoie ca rotile sa nu patineze sau sa ramana impotmolite, si pentru a evita acest lucru ai nevoie de o forta de apasare mult mai mare pe suprafata anvelopei. Anvelopele mai inguste de iarna ofera acest avantaj iarna, in timp ce anvelope mai late nu ofera aceste avantaje pentru ca suprafata de apasare este mai mare astfel scazand aderenta. Ambele tipuri de cauciucuri au acelasi scop (marirea aderentei), insa in conditii diferite si din acest motiv se recomanda ca ele fie adaptate la conditiile meteo.

Verificare

Soferul trebuie sa verifice periodic aspectul exterior al cauciucurile montate pe masina pentru a identifica orice schimbare a acestuia, inclusiv a roatei de rezerva. Inspectia periodica contribuie foarte mult la prelungirea duratei de viata, la mentinerea calitatii si la diminuarea uzurii cauciucului. De retinut faptul ca verificarea cauciucurilor trebuie realizata la un service autorizat si implica efectuarea echilibrarii anvelopelor si a geometriei rotilor. De asemenea, atunci cand conducatorul auto are nevoie de informatii suplimentare despre inlocuirea, repararea sau utilizarea anvelopei poate sa consulte un service profesionist sau un consultat de la magazinul de anvelope.

verificare intretinere schimbare anvelope

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Lasa un raspuns