Skip to content Skip to footer

Ce sunt aprobarile pentru cauciucuri Porsche N-Specification?

Masinile sport sunt adesea descrise ca fiind vehicule care „se lipesc de drum”. Anvelopele pentru masini sport au o contributie majora la acest fenomen. Aceste anvelope sunt produse foarte complexe care indeplinesc numeroase cerinte, in mare masura contradictorii. Gasirea structurii adecvate care echilibreaza aceste cerinte pentru orice aplicatie data este marea provocare in proiectarea anvelopelor.

Porsche proiecteaza si produce unele dintre cele mai performante vehicule din lume. Datorita rolului integral pe care anvelopele il joaca in performanta vehiculului, Porsche a integrat dezvoltarea anvelopelor pe tot parcursul procesului de dezvoltare a vehiculului. Pentru a fi furnizor de anvelope cu echipament original pe un vehicul Porsche sau pentru a fi aprobat de Porsche pentru piata de inlocuire necesita eforturile comune de dezvoltare a produselor ale inginerilor de anvelope care lucreaza alaturi de inginerii de vehicule Porsche.

Accentul in dezvoltarea recenta a anvelopelor radiale pentru vehiculele Porsche a inclus in primul rand o manevrabilitate optima pe suprafete uscate si cel mai sigur comportament posibil pe suprafete umede, chiar si la viteze mari. Anvelopele dezvoltate de diversi producatori, in colaborare cu Porsche, ofera un set specific de proprietati de aderenta pe teren umed pe care putini, daca nu exista, alti producatori de automobile le cer in egala masura de la anvelopele pe care le folosesc pe vehiculele lor.

Anvelopele pot fi specificate pentru un anumit vehicul sau gama de vehicule si trebuie sa treaca cu succes testele de laborator ale companiei de anvelope pentru a se asigura ca vor fi capabile sa sustina in mod adecvat vehiculul Porsche, permitandu-i in acelasi timp sa atinga viteza maxima pe autostrada germana. Sunt efectuate teste suplimentare de laborator, de pista de testare si de curse pentru a confirma ca anvelopele prototip indeplinesc cerintele de zgomot, hidroplanare si manevrabilitate ale Porsche. Anvelopele prototip vor fi, de asemenea, evaluate pentru a le evalua durabilitatea la viteza mare, uniformitatea si functionalitatea. La finalizarea testului, anvelopele vor fi lansate pentru productie.
Anvelopele de productie care au trecut toate testele si au primit eliberarea departamentului de inginerie pot fi marcate cu o specificatie N. Brandurile cu specificatia N includ doua litere urmate de un numar. Prima litera este intotdeauna „N”, iar aceste marcaje de pe flancul unei anvelope le identifica clar ca fiind aprobate de Porsche pentru vehiculele lor. A doua litera din desemnare identifica pentru ce vehicul Porsche a fost omologat anvelopa, dupa cum se specifica in tabelul de mai jos.

O specificatie care se termina cu marcajul „0” este atribuita primei versiuni aprobate a unui design de anvelopa. Pe masura ce designul respectiv este rafinat extern sau intern, evolutiile semnificative ulterioare vor avea ca rezultat noile generatii de anvelope care vor fi marcate succesiv. De exemplu, marca NA0 indica prima versiune a unui design de anvelopa Porsche 911 Carrera. In mod similar, NC1 este a doua versiune a unui design de anvelope Porsche Cayenne. Cand un design complet nou de anvelopa este aprobat, acesta primeste marca „N#0”, iar succesiunea incepe din nou.

Se recomanda ca pe vehiculele Porsche sa fie folosite numai anvelope corespunzatoare. Deoarece multe vehicule Porsche sunt echipate cu anvelope de dimensiuni diferite pe axele lor din fata si din spate, aceasta inseamna ca se potrivesc cu marca anvelopei, tipul anvelopei si specificatia N. Daca un vehicul a fost livrat initial cu anvelope cu specificatia N care au fost intrerupte si nu mai sunt disponibile, se recomanda schimbarea tuturor celor patru anvelope cu un design numeric mai mare cu specificatia N, adecvat pentru vehiculul respectiv. Tipurile mixte de anvelope nu sunt permise.

De asemenea, este important de stiut ca, in timp ce anvelopele Porsche cu specificatia N au fost reglate fin pentru a satisface nevoile specifice de performanta ale vehiculelor Porsche, producatorii de anvelope pot construi si alte anvelope cu acelasi nume, dimensiune si viteza ca si anvelopele cu specificatia N. pentru aplicatii non-Porsche. Este posibil ca aceste anvelope sa nu fie marcate cu specificatia Porsche N, deoarece nu au aceeasi constructie interna si/sau componente ale benzii de rulare ca si anvelopele cu specificatia N. Utilizarea anvelopelor care nu sunt specifice N nu este recomandata si amestecarea lor cu alte anvelope cu specificatia N nu este permisa.

Anvelopele trebuie inlocuite nu mai putin decat in perechi pe o axa odata. Trebuie folosite numai anvelope de aceeasi marca si tip de anvelope. Cu toate acestea, in cazul deteriorarii anvelopei, cum ar fi taieturi, intepaturi, fisuri sau umflaturi laterale care duc la inlocuirea unei singure anvelope din motive de siguranta, anvelopa corespunzatoare ramasa pe axa respectiva nu trebuie sa depaseasca uzura de 30%. Daca anvelopa ramasa are mai mult de 30% uzura de la cea noua, ar trebui sa fie inlocuita. In cazul in care acest lucru nu este facut, pot aparea inconsecvente de manipulare.

Initial, anvelopele noi nu ofera tractiunea lor completa. Prin urmare, soferii ar trebui sa conduca la viteze moderate in primele 60-100 mile (100-200 km). Daca anvelopele noi sunt instalate pe o singura axa, apare o schimbare vizibila a manevrabilitatii din cauza adancimii diferite a benzii de rulare a celorlalte anvelope. Acest lucru se intampla mai ales daca sunt inlocuite doar anvelopele din spate. Cu toate acestea, aceasta conditie dispare pe masura ce anvelopele noi sunt sparte. Soferii ar trebui sa isi ajusteze stilul de condus in consecinta.

Nota: Ultimele doua paragrafe sunt extrase din manualele recente ale proprietarului vehiculului Porsche.

(via »)

Lasa un comentariu