Skip to content Skip to footer

Cum a ajuns Nokian Tyres la Oradea: a contat si nivelul salarizarii din Bihor si Romania, fata de tarile din Vest

Site-ul maghiar de stiri economice VILÁGGAZDASÁG a relatat pe larg despre procesul decizional care a dus la infiintarea unitatii de productie Nokian Tyres la Oradea, intr-un material preluat si de G4Media.

Site-ul de stiri economice relateaza ca proiectul in valoare de 650 milioane de euro e demarat si ca, conform planurilor, productia la capacitate maxima va porni de la inceputul anului 2025. Productia partiala va incepe la finalul acestui an.

Un factor decisiv in alegerea locatiei a fost pozitionarea buna, principalele piete de export din Europa Centrala ale companiei se afla la o distanta de maxim o mie de kilometrii de Oradea. Finlandezii sunt increzatori ca cele 500 de locuri de munca create in viitor vor putea fi ocupate de bihoreni, astfel ca vor trebui sa cheltuiasca mai putin pe salarii decat daca ar fi ales, de exemplu, Ungaria sau o alta tara din Europa Centrala.

Pentru inceput, capacitatea va fi de 6 milioane de anvelope pe an, fiind produse in primul rand anvelope pentru jante de autoturisme si SUV. O parte din investitie, mai exact 100 de milioane de euro sunt din fonduri europene.

Relocare urgenta

Foarte probabil ca oportunitatea nu ar fi aparut, pentru Oradea, daca nu ar fi izbucnit razboiul ruso-ucrainean. Nokian isi producea, anterior, 80% din anvelopele sale in Rusia, in conditii de preturi derizorii ale energiei necesare pentru productie.

Dar acesta nu a fost singurul motiv pentru care Rusia a fost cruciala pentru producatorul finlandez, deoarece 20% din veniturile din vanzari au fost obtinute tot de aici. Findezii s-au retras din Rusia in toamna anului 2022, astfel ca a fost exclus ca noua fabrica sa fie construita in afara tarile membrilor NATO si UE.

Din fabrica de la Oradea finlandezii pot acoperi intreaga piata central-europeana (ei vand anvelope produse in fabrica din Finlanda catre tarile scandinave, fiind prezenti si in America), astfel vor fi deservite din Oradea: Germania, Austria, Elvetia si Franta, precum si Polonia si Cehia, a mai scris G4Media, preluind site-ul maghiar.

Alte criterii de partea Romaniei

Conducerea Nokian a luat in considerare si Serbia, fiindca industria auto a acestei tari este dezvoltata, insa nu este nici membra a UE si nici a NATO. La fel si in cazul Turciei. The New York Times a relatat ca a fost luata in considerare si Ungaria, dar a fost respinsa si aceasta idee. Slovacia nu a considerat necesara o alta investitie in industria grea.

Pe masura ce cercul s-a restrans, conducerea companiei finlandeze a evaluat si unele aspecte, precum proximitatea autostrazii, a liniei de cale ferata si a portului. De asemenea, au luat in considerare timpul estimat necesar pentru autorizare si constructie (pe baza conditiilor locale) si cat de prietenoase sunt cu afacerile autoritatile locale. Dar au analizat si daca liderii straini isi pot trimite copiii la institutii de invatamant internationale, daca asistenta medicala este suficient de buna si care este pericolul pentru producerea unui dezastru natural.

Succesul orasului Oradea este semnificativ, daca ne uitam la cat de puternici sunt candidatii selectati de firma Deloitte (consultantul Nokian) pentru ultima runda: a existat o alta locatie in Romania, doua in Polonia, cate una in Portugalia si Spania. La aceasta din urma Nokian a renuntat rapid din cauza salariilor mari si a reglementarilor stricte de munca. In Portugalia, contraargumentul a fost acela ca aprovizionarea cu energie nu este stabila, iar procesul de autorizare nu este suficient de rapid”, se mai arata in materialul publicat de G4Media.

Un alt argument in favoarea Oradiei a fost faptul ca constructia s-a putut incepe imediat, utilitatile fiind deja la indemana. Pe de alta parte, cuantumul subventiilor de dezvoltare oferite de UE sunt mult mai mari in Romania fata de cele oferite in Polonia.

Sursa »

Lasa un comentariu