Eticheta europeana pentru anvelope – intrebari si raspunsuri

De la 1 noiembrie 2012 a fost introdusa o eticheta care clasifica anvelopele pe o scara de la G (cel mai slab) la A (cel mai bun), in functie de nivelul de economisire a combustibilului. Pentru a se asigura ca reducerea combustibilului nu dauneaza criterilor de siguranta si de zgomot, au fost evaluati trei parametri: eficienta consumului de combustibil, aderenta pe teren umed si nivelul de zgomot la rulare.

1. Cum arata eticheta?
Eticheta este asemanatoare celorlalte etichete de energie deja utilizate pentru masinile de spalat, masinile de spalat vase sau frigidere. Cu cat anvelopa este mai buna  raportata la reducerea consumului de combustibil, siguranta si zgomotul exterior, cu atat mai mare va fi clasificarea. Rosu G reprezinta cea mai slaba valoare, in timp ce verde A arata cel mai bun nivel.

etichete europeana anvelope tari europene
Cei trei parametrii ai etichetei sunt:

Consumul de combustibil este  coordonat de rezistenta la rulare. Prin reducerea rezistentei la rulare, anvelopa consuma mai putin carburant.

Aderenta pe teren umed este una dintre cele mai importante caracteristici de siguranta ale unei anvelope. Cauciucurile cu o aderenta foarte buna pe circuitul umed au o distanta mai mica de franare in conditii ploioase.

Nivelul de zgomot generat de anvelope este exprimat in valuri: un val negru arata cel mai scazut nivel de zgomot, iar trei valuri reprezinta cel mai ridicat nivel. Scopul este acela de a reduce zgomotul traficului rutier in localitati.

2. Care este avantajul etichetei pentru consumator?
Ca si in cazul frigiderelor, a masinilor de spalat sau a altor aparate electrocasnice, aceasta eticheta ofera o privire de ansamblu – care anvelope consuma mai putin combustibil fara a face un compromis la siguranta si zgomotul exterior. Consumatorii pot astfel compara cu usurinta cauciucurile pentru a lua decizia potrivita.

3. Cat de mult carburant pot economisi?
Prin alegerea celei mai bune anvelopei (A) un consumator poate reduce factura la combustibil cu pana la 9% in comparatie cu produsul cel slab de pe piata (G). Iata trei exemple:
– Daca conduci un autoturism pasager standard 25 000 km pe an (10 000 km urban, 15 000 km inter-urban), poti reduce costurile de combustibil intre 170 € – 230 € pe an. Avand in vedere ca anvelopele premium vor fi si mai costisitoare cu 240 € – 320 €, de-abia in al doilea an vei incepe sa ai economii nete – intre  100 € – 140 €.
– Daca conduci un autoturism mare (consum de 10l /100km) cu utilizare ridicata (10 000 km urban si 25000 km autostrada pe an), poti economisi si mai mult la costurile de combustibil: aproximativ 450 € pe an. Avand in vedere ca anvelopele performante sunt mai costisitoare cu 240 € – 320 €, vei  economisi deja intre 130 € si 210 € in primul an.
– Daca conduci un camion, in cazul de companiilor de livrare si transport, care acopera 40 000 de km pe an (20 000 km urban, 20 000 km inter-urban), costurilor de combustibil pot fi reduse cu 290 € – 360 € pe an. Cauciucurile premium sunt mai costisitoare cu 280 € – 360 €, si astfel pragul de rentabilitate este atins deja in cursul primului an.

reducere consum combustibil eticheta anvelope
4. Ce criterii NU acopera eticheta de energie?
Noua eticheta nu este o eticheta de calitate care sa acopere toate aspectele legate de performantele unei anvelope. Ea nu poate inlocui testele de calitate efectuate de laboratoare speciale sau informatiile furnizate de catre producatori/asociatii (de exemplu, asociatiile de monitorizare) care pot folosi o gama larga de criterii de calitate. In aceasta privinta, este asemanatoare etichetei de eficienta energetica pentru masina de spalat, care arata cata energie electrica consuma masina de spalat, de obicei, pe an, dar care nu face nicio referire la functiile suplimentare specifice pe care le poate avea.
De exemplu, inscriptia M & S (noroi si zapada) nu este inclusa pe eticheta pneurilor, avand in vedere ca acest criteriu ar trebui sa fie deja marcat pe partea laterala a unei anvelope in conformitate cu diferite conventii internationale. Alti parametri, cum ar fi performanta in acvaplanarea sau manevrarea in curbe, nu au putut fi inclusi in sistemul de etichetare din cauza lipsei unor metode de testare standardizate recunoscute la nivel mondial.

5. Cum functioneaza sistemul de etichetare si cine pune etichetele?
Ca si in cazul aparatelor de uz casnic, sistemul de etichetare UE pentru anvelope se bazeaza pe auto-evaluarea producatorilor sau a importatorilor. Cu toate acestea, statele membre trebuie sa puna in aplicare dispozitiile de supraveghere a pietei incluse in legislatia nationala. Autoritatile nationale trebuie sa verifice veridicitatea claselor declarate pe eticheta si a valorilor masurate. Ca si in cazul altor produse, controalele vor fi efectuate exclusiv de autoritatile nationale si nu de institutii independente.

6. Exista cerinte minime pentru parametrii pneurilor?
Cerintele minime pentru parametrii pneurilor sunt determinate in conformitate cu alt regulament UE, cel privind siguranta generala a autovehiculelor si a componentelor acestora. Pentru ca Uniunea Europeana incearca sa sporeasca aceste cerinte minime, anumite categorii vor fi eliminate. De exemplu, daca luam in considerare eficienta consumului de combustibil, pe viitor urmatoarele clase nu vor mai fi introduse pe piata: clasa G de la 1 noiembrie 2014 si clasa F pana la 1 noiembrie 2018. In cazul celorlalti parametrii – aderenta pe teren umed si zgomotul exterior – se aplica alte intervale de timp.

eticheta anvelope

7. Ce anvelopele sunt incluse in aceasta ordonanta?
Ordonanta se aplica pentru aproape toate cauciucurile autovehiculelor cu patru roti (autoturisme, vehicule comerciale usoare si vehiculele comerciale grele pentru pasageri  sau marfuri). Cu toate acestea, in acesta categorie nu sunt incluse pneurile nou-resapate, anvelope off-road profesionale, pneuri de rezerva de uz temporar, anvelope folosite numai pentru curse, cauciucurile ale caror categorie de viteza este mai mica de 80 km/h, anvelopele montate numai pentru vehicule inmatriculate pentru prima data inainte de 1 octombrie 1990 si pneurilor al caror diametru nominal este mai mic de 254 mm sau mai mare de 635 mm.

8. Cum functioneaza etichetarea anvelopelor in contextul politicilor existente UE?
Pe viitor, se anticipeaza ca producatorii vor comercializa din ce in ce mai multe cauciucuri performante, astfel incat consumul de combustibil si emisiile de CO2 vor fi reduse. Pentru Uniunea Europeana per ansamblu, se estimeaza ca emisiile de CO 2 de la toate tipurile de vehicule vor varia intre 1,5 si 4 milioane de tone pe an in 2020. Acest lucru este echivalent cu eliminarea a 0.5 – 1.3 milioane de autoturisme de pe drumurile UE pe an. Prin urmare, etichetarea face parte din strategia UE pentru dezvoltare sustenabila, strategie menita sa reduca amprenta de carbon a transportului rutier, atingand astfel obiectivele stabilite in ceea ce priveste mobilitatea sustenabila.

9. Cine a decis introducerea noii etichete?
Ordonanta a fost adoptat de catre Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene, in urma unei propuneri a Comisiei Europene. Inainte de a fi pus in practica, sistemul de etichetare a fost elaborat in colaborare cu toate partile interesate: autoritatile nationale, industria producatoare de cauciucuri, ONG-uri de mediu si organizatiile pentru consumatori.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Lasa un raspuns