Skip to content Skip to footer

Care este cel mai bun mod de a roti anvelopele?

Cu totii am auzit ca rotatia anvelopelor este importanta, dar de ce? Cat de des ar trebui sa o faceti? CUM o faceti?

Folosirea rotatiei anvelopelor ca intretinere preventiva va ajuta la asigurarea unei uzuri uniforme a anvelopelor, atat in fata-spate, cat si in lateral. Acest lucru ajuta la imbunatatirea calitatii uzurii si la prevenirea cresterii zgomotului modelului. Si daca aveti o diferenta minora de 1/32″-2/32″ in ceea ce priveste adancimea benzii de rulare fata-spate, nu lasati ca acest lucru sa va impiedice sa faceti rotatia din cauza preocuparilor legate de echilibrul hidroplanarii. Este putin probabil ca aceasta mica diferenta sa perturbe echilibrul dintre puntea fata si cea spate, asa ca notati-o si nu uitati ca orice diferente in ceea ce priveste ratele de uzura indica de fapt faptul ca rotirea anvelopelor ar trebui facuta mai frecvent.

Anvelopele de pe puntea fata si cele de pe puntea spate indeplinesc sarcini foarte diferite, iar rotirea anvelopelor la fiecare 5.000-5.000 de kilometri (sau mai frecvent pentru anvelopele cu modele agresive, axate pe teren sau off-road) permite ca fiecare anvelopa sa petreaca timp in fiecare pozitie a rotii pe vehicul. “Impartirea muncii” din fiecare pozitie a rotii intre toate anvelopele ajuta la mentinerea uzurii uniforme, mentinand echilibrul de manevrare adecvat al vehiculului si contribuind la asigurarea faptului ca orice garantie privind durata de viata a benzii de rulare a anvelopelor ramane valabila.

In plus, daca anvelopele se uzeaza ca un set, le puteti inlocui pe toate in acelasi timp, permitandu-va sa treceti la un produs mai modern, probabil imbunatatit, in loc sa fiti obligat sa va potriviti cu perechea existenta care nu s-a uzat inca.

Anvelopele ar trebui sa fie intretinute periodic, urmand modelele de rotatie prevazute in manualul de utilizare al vehiculului sau asa cum sunt stabilite de industria de anvelope, asa ca, daca vehiculul dvs. nu are instructiuni de rotatie in manualul de utilizare, diagramele de mai jos va pot servi drept ghid.

Rotatia a patru (4) anvelope

Asociatia pentru anvelope si jante sugereaza trei modele de rotatie care acopera majoritatea vehiculelor (echipate cu anvelope non-directionale si jante de aceeasi dimensiune si decalaj). Primul este “Crucea din spate” (figura A); al doilea este “Crucea din fata” (figura C); si al treilea este “Modelul X” (figura B). Modelul X poate fi utilizat ca alternativa la A sau C.

Tendintele actuale in materie de anvelope si roti performante au facut necesare doua modele suplimentare de rotatie a anvelopelor.

Modelul “fata-spate” (figura D) poate fi utilizat pentru vehiculele echipate cu roti si/sau anvelope directionale de aceeasi dimensiune.

Modelul “Side-to-Side” (figura E) poate fi utilizat pentru vehiculele echipate cu anvelope si roti nedirectionale de dimensiuni diferite pe puntea fata in comparatie cu puntea spate.

In cazul in care ultimele doua modele de rotatie nu asigura o uzura uniforma, va fi necesara demontarea, montarea si reechilibrarea pentru a roti anvelopele.

Vehiculele care utilizeaza roti si anvelope directionale de dimensiuni diferite si/sau roti cu decalaje diferite in fata si in spate cu anvelope directionale vor necesita demontarea, montarea si reechilibrarea pentru a roti anvelopele.

Rotirea a cinci (5) anvelope

De cele mai multe ori, veti constata ca vehiculul dumneavoastra are o roata de rezerva compacta, temporara (sau deloc) care nu poate fi inclusa intr-un program de rotire a anvelopelor. Cu toate acestea, daca cele patru roti si anvelope ale vehiculului dvs. de pe sol se potrivesc cu roata si anvelopa de rezerva (daca nu sunt directionale si nu poarta marca “pentru utilizare temporara”), ar trebui sa o includeti in rotatiile dvs. Inca o data, urmati procedurile de rotire a anvelopelor recomandate de producatorul vehiculului sau, daca nu sunt disponibile, introduceti roata de rezerva in pozitia din dreapta spate la fiecare rotatie. Puneti in portbagaj anvelopa care ar fi mers in partea dreapta spate ca roata de rezerva pana la urmatoarea rotire a anvelopelor

La automobilele cu tractiune fata cu roata fata cu roata de rezerva de dimensiuni normale, rotiti anvelopele in cruce inainte (figura F).

La masinile cu tractiune spate sau pe patru roti motrice cu roata de rezerva de dimensiuni complete, rotiti anvelopele in cruce spre spate (figura G).

Cand includeti toate cele cinci anvelope in rotatie, utilizarea (si, prin urmare, uzura) va fi distribuita uniform, astfel incat toate cele cinci anvelope ar trebui sa mentina o adancime echivalenta a benzii de rulare. Acest lucru ajuta la “prelungirea” duratei de viata a tuturor celor cinci anvelope si, in plus, uzeaza anvelopa de rezerva inainte ca aceasta sa “imbatraneasca”, asigurandu-se astfel ca este sigura pentru utilizare atunci cand este nevoie. In plus, daca aveti un vehicul cu tractiune integrala sau integrala, se previne deteriorarea transmisiei, asigurandu-se ca o roata de rezerva noua nu este pusa in functiune cu anvelope partial uzate in celelalte trei pozitii ale rotilor.

Rotatia a sase (6) anvelope

Puteti roti anvelopele si pe camionul dumneavoastra cu doua roti spate, desi trebuie sa fiti atent, deoarece multe dintre ele folosesc dimensiuni diferite de anvelope si/sau roti diferite pe puntea fata fata fata de cea spate. Vehiculele cu roti spate duble si anvelope nedirectionale de acelasi tip si dimensiune in toate cele sase pozitii ale rotilor pot utiliza modelul de rotatie din figura H sau figura I, tinand cont de faptul ca modelul de uzura si rata de uzura a anvelopelor spate duble sunt sensibile la diferentele semnificative in ceea ce priveste adancimea benzii de rulare in cadrul perechii. In cazul in care vehiculul are anvelope de tip si/sau dimensiuni diferite pe axele fata si spate, acestea trebuie sa utilizeze doar modelul de rotatie prezentat in figura I, cu rotatie pe axa de la o parte la alta, dar nu de la fata la spate.

Rotirea anvelopelor de iarna / de zapada cu crampoane

Anvelopele cu crampoane trebuie, de asemenea, rotite periodic pentru a asigura cea mai buna performanta posibila pe timp de iarna si o durata de viata cat mai lunga. Rotatia ajuta toate cele patru anvelope sa mentina o uzura echivalenta pe toata durata de viata, ceea ce ajuta la echilibrarea nivelurilor de tractiune si a caracteristicilor de manevrabilitate, permitand totodata soferilor sa obtina o durata de viata mai mare din setul lor de patru anvelope.

Tire Rack recomanda rotirea anvelopelor cu crampoane la inceputul fiecarui sezon de iarna sau la fiecare 5.000 de kilometri, in functie de ce se intampla mai intai.

Directia de rulare a anvelopelor cu crampoane nu trebuie schimbata niciodata.

Acest lucru poate fi realizat prin rotirea anvelopelor din fata spre spate pe aceeasi parte a vehiculului.

De asemenea, este permisa remontarea anvelopelor pe roti pe dos pentru a permite utilizarea lor pe cealalta parte a vehiculului daca se detecteaza o uzura neuniforma din cauza camberului.

(via »)

Lasa un comentariu