Skip to content Skip to footer

Modul surprinzator (dar nespus) in care anvelopele afecteaza franarea

Aston Martin DBX707_P Zero

Credeati ca franele sunt singurul lucru care afecteaza cat de repede incetineste masina dumneavoastra? Ganditi-va din nou. Anvelopele joaca un rol la fel de crucial.

Franele sunt singura componenta a unei masini care contribuie cel mai mult la siguranta. Cu toate airbagurile sau toate tehnologiile avansate de siguranta activa din lume, atunci cand vine vorba, evitarea unui accident depinde in mare masura de incetinirea la timp. Avand in vedere acest lucru, este usor de inteles de ce soferii ar putea crede ca este important sa imbunatateasca performanta de franare a masinii lor.

Cu toate acestea, este gresit sa crezi ca un kit de franare de mari dimensiuni, niste etriere marite sau placute de frana cu frecare mai mare vor avea ca rezultat automat distante de franare mai bune; de fapt, anvelopele masinii au si ele un rol foarte important de jucat.

Pentru a vedea la ce ne referim, incercati acest lucru: alergati pe trotuar purtand o pereche noua de pantofi, apoi opriti-va cat mai repede posibil. Repetati cu o pereche de pantofi extrem de uzati. Observati diferenta?

Acum faceti aceleasi doua teste pe un trotuar umed. Observati o diferenta si mai mare?

Este exact acelasi caz cu anvelopele. Cu cat un set de anvelope este mai aderent, cu atat mai multa forta de franare poate fi transmisa prin intermediul anvelopelor catre sosea. Daca anvelopele nu au aderenta, toata acea forta de franare suplimentara este irosita, deoarece anvelopele vor dori sa se blocheze.

Cea mai scurta distanta de franare posibila depinde de faptul ca, in timp ce pneurile inca se rotesc, sunt tinute la pragul de blocare. Odata blocate, anvelopele vor aluneca pur si simplu. Aici intra in joc sistemele de franare antiblocare sau ABS.

Cum functioneaza ABS

In termeni simpli, ABS utilizeaza senzori in fiecare roata pentru a monitoriza blocarea pneurilor. Atunci cand o anvelopa incepe sa se blocheze, ABS impulsioneaza frana respectiva pentru a elibera anvelopa din starea blocata si a o face sa se roteasca din nou, si face acest lucru de mai multe ori pe secunda.

Observand modul in care functioneaza ABS-ul, putem intelege mai bine ca eficienta maxima a franarii are loc chiar inainte ca o anvelopa sa se blocheze, sau ceea ce este cunoscut in industrie sub numele de prag de franare.

Contrar credintei populare, ABS-ul mareste de fapt distanta de franare a unei masini in comparatie cu o franare de prag abila, deoarece anvelopele alterneaza in mod repetat intre a fi blocate si a rula din nou pana cand masina se opreste.

Cu toate acestea, in cazul unei franari cu prag de indemanare, anvelopele sunt mentinute de fapt la aderenta maxima de franare cu drumul, ceea ce duce la o distanta de franare mai scurta. Problema este ca franarea cu prag maxim este extrem de dificil de realizat chiar si in conditii ideale controlate, ca sa nu mai vorbim de imprevizibilitatea conducerii in lumea reala. Prin urmare, pentru cei mai multi dintre noi, muritorii de rand, ABS-ul scurteaza distantele de franare in comparatie cu o masina care aluneca pe pneuri complet blocate; ca sa nu mai vorbim de faptul ca ne permite sa pastram o anumita capacitate de a conduce masina in timp ce franam complet.

Cu alte cuvinte, cu cat mai tarziu se poate activa ABS-ul, cu atat mai scurta este distanta de care are nevoie o masina pentru a se opri.

Aderenta pneurilor in functie de distanta de franare

Atunci cand o anvelopa are o aderenta redusa la drum din cauza uzurii, pragul de franare este mai mic, ceea ce face ca ABS sa se activeze mai devreme. Cu un set de anvelope noi, mai aderente, pragul de franare ar fi atins mai tarziu.

Acest lucru este valabil si in cazul unei compozitii de anvelope cu aderenta mai mare, cum ar fi cele de inalta performanta sau ultra-inalta performanta, spre deosebire de cele orientate spre confort sau eco.

Cei mai multi oameni ar tinde sa se gandeasca la modernizarea placutelor de frana pentru a imbunatati performanta de franare. Cu toate acestea, este posibil ca acest lucru sa nu fie intotdeauna benefic.

Un set imbunatatit de placute de frana are nevoie de pneuri mai aderente pentru a functiona la maximum. In caz contrar, placutele imbunatatite nu ar face decat sa copleseasca mai repede aderenta oferita de pneuri, ceea ce ar face ca ABS-ul sa intervina mai devreme, ceea ce ar duce oricum la distante de franare mai mari. Un mod simplu de a testa daca setul existent de placute de frana este adecvat este sa faceti o oprire de urgenta pe un drum pustiu. Daca ABS-ul intra in actiune, atunci nu este nevoie sa se imbunatateasca placutele de frana.

Dar inseamna acest lucru ca trebuie neaparat sa se treaca la anvelope de inalta performanta sau ultra-performante?

Nu. Trebuie sa se ia in considerare cazul de utilizare.

Cu toate acestea, trebuie sa se analizeze si varsta si uzura setului actual de anvelope. O simpla reinnoire a anvelopelor poate face diferenta intre o oprire de urgenta la timp si o cerere de despagubire costisitoare si plata unei fransize.

De exemplu, cu cat o anvelopa a fost folosita mai mult timp, cu atat cauciucul va deveni mai dur. Acest lucru s-ar traduce prin mai putina aderenta cu drumul, in special in timpul franarii. Acesta este motivul pentru care un set proaspat de anvelope este mai aderent decat un set vechi care mai are inca multa banda de rulare.

Asadar, cand a fost ultima data cand v-ati uitat bine la cauciucul dumneavoastra?

(via »)

Aston Martin DBX707_P Zero

Lasa un comentariu