Revenirea la dimensiunea 225/45 R17
Pentru testul de vara 2024 am ales din nou una dintre cele mai vandute dimensiuni din Marea Britanie: 225/45 R17. Au trecut trei ani de la ultimul nostru test complet pe aceasta marime si, dupa cum era de asteptat intr‑un segment cu volum mare, unele marci au lansat succesoare ale modelelor de atunci: Michelin, Goodyear, Continental si Bridgestone. Pirelli, Vredestein si campioana en‑titre Hankook revin cu aceleasi anvelope, iar Falken intra acum in competitie.
Ca intotdeauna, testul nostru amplu ofera toate datele de care ai nevoie pentru a alege informat cand schimbi anvelopele. In 2024 am extins evaluarea: pe langa masurarea zgomotului in cabina, am introdus si un scor subiectiv de rafinament – zgomot de rulare si confort la trecerea peste denivelari – pe exact aceleasi suprafete. Toate probele s‑au desfasurat pe poligonul Goodyear de langa Montpellier, sudul Frantei.
Ce am testat
Pentru a evita problemele de stoc din Marea Britanie, am achizitionat toate cele opt seturi de pe piata libera, printr‑un distribuitor german. Fiecare producator a nominalizat anvelopa, majoritatea cu indice de viteza Y (pana la 300 km/h), restul W (270 km/h), indicele de greutate variind 90‑94.
Anvelopa Indici Eticheta UE: RR / WG / N (dB)
Bridgestone Potenza Sport 94Y D / A / 72
Continental PremiumContact 7 91Y C / A / 71
Falken Ziex ZE310 Ecorun 94W D / A / 69
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 91Y C / A / 69
Hankook Ventus S1 evo3 94Y C / A / 72
Michelin Pilot Sport 5 94Y C / A / 72
Pirelli Cinturato P7 (P7C2) 94Y C / A / 70
Vredestein Ultrac 5 94Y C / A / 69
RR = rezistenta la rulare, WG = aderenta pe umed, N = zgomot extern.
Metodologie de test
Umed
- Franare: de la 80 km/h la 1 km/h pe pista udata constant (1 mm).
- Viraj pe cerc: timp mediu pe un cerc de 35 m acoperit cu 1 mm apa.
- Manevrabilitate: tur pe circuit de 1 mila udat la 8 mm, evaluand si echilibrul dinamic.
- Acvaplanare linie dreapta: viteza la care roata in 7 mm apa patineaza cu 15 % mai mult decat cea pe uscat.
- Acvaplanare in viraj: g‑lateral rezidual pe curba de 100 m raza, 8 mm apa, 48‑90 km/h.
Uscat
- Franare: 100 km/h → 1 km/h.
- Manevrabilitate: tur pe circuitul uscat (3,2 km), mixt de viraje rapide/lente.
Zgomot si rafinament
- Masurare coast‑down pe asfalt fin si rugos + scor subiectiv pentru zgomot si amortizare denivelari.
Consum (rezistenta la rulare)
- Test standard industrial; o variatie de 4 % la RR ≈ 1 % la consum.
Preturi
- De pe Blackcircles, montaj inclus (momentul redactarii). Pretul afecteaza putin scorul total, anvelopele fiind elemente de siguranta.
Pondere scor final
- Umed: 50 %
- Uscat: 40 %
- Zgomot & rafinament + RR + pret: 10 %
Review – Vredestein Ultrac 5 (Castigatoare)
Performanta generala: 100 % | Pret: £98,15
Proba | Scor | Loc |
Franare umed | 99,7 % | 2 |
Handling umed | 98,9 % | 3 |
Viraj cerc umed | 99,1 % | =3 |
Acvaplanare viraj | 90 % | 5 |
Acvaplanare dreapta | 97,3 % | =4 |
Franare uscat | 95,3 % | 6 |
Handling uscat | 98,4 % | 8 |
Zgomot cabina | 100 % | 1 |
Rezistenta rulare | 99,4 % | 2 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Total: 99,9 % | Pret: £105,08
- Lider absolut in franare si handling uscat (100 %).
- Egala pe locul 1 la viraj umed; usor mai jos la franare umed (5).
- Rafinament mediocru (zgomot 7).
- RR locul 3.
Continental PremiumContact 7
Total: 99,7 % | Pret: £97,60
- Cel mai bun la franare si viraj pe umed (100 %).
- Punctaj top 2 in toate probele umede, al 2‑lea la franare uscata.
- Punct slab: cel mai zgomotos in cabina (83 %).
- RR doar locul 5.
Restul clasamentului (rezumat)
Loc | Model | Total | Puncte forte | Puncte slabe |
5 | Michelin Pilot Sport 5 | 99,4 % | Cel mai bun in ambele teste de acvaplanare, rafinat | Franare umed loc 4, RR loc 6 |
6 | Hankook Ventus S1 evo3 | 99,3 % | Franare umeda excelenta, zgomot redus | Grip limitat pe viraj umed; cornering 8 |
7 | Pirelli Cinturato P7 C2 | 99,0 % | Cea mai mica rezistenta la rulare (100 %), zgomot redus | Rezultate modeste in probele umede si de franare |
8 | Bridgestone Potenza Sport | 98,7 % | Cel mai rapid tur pe umed, loc 2 uscat | Franare umed ultimul, RR cel mai slab |
9 | Falken Ziex ZE310 Ecorun | 97,8 % | Bun la acvaplanare, rafinat | Slab la franare umed/uscat, RR loc 7 |
Rezultatele pe categorii (primele pozitii)
- Total general: 1 Vredestein · 2 Goodyear · 3 Continental
- Franare umed: 1 Continental · 2 Vredestein · 3 Hankook
- Handling umed: 1 Bridgestone · 2 Continental · 3 Vredestein
- Franare uscat: 1 Goodyear · 2 Continental · 3 Michelin
- Handling uscat: 1 Goodyear · 2 Bridgestone · 3 Michelin
- Rezistenta rulare: 1 Pirelli · 2 Vredestein · 3 Goodyear
- Zgomot/rafinament: 1 Vredestein · 2 Pirelli · 3 Falken/Michelin
Concluzie
Lupta stransa in varf: primele sase anvelope sunt despartite de doar un procent. Vredestein Ultrac 5 castiga prin combinatia de performanta pe ploaie, rafinament si economie. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 exceleaza la franare si manevrabilitate pe uscat, iar Continental PremiumContact 7 domina pe umed, dar este penalizat de zgomot. Restul modelelor ofera avantaje specifice (economia Pirelli, manevrabilitatea Bridgestone etc.), deci alege‑le in functie de prioritatile tale.