Skip to content Skip to footer

Cele mai bune anvelope auto 2024: testul evo

Vrei sa montezi cele mai bune anvelope pe masina ta de performanta? Testul anual evo Tyre Test identifica elita actualei oferte.

Testul evo revine in 2024 intr‑o noua prezentare, dar la fel de riguros. Combinam rezultate obiective cu evaluari subiective ale fiecarei anvelope, iar scorurile sunt afisate astfel incat informatia sa fie usor de gasit si de inteles. Ponderea criteriilor ramane neschimbata, cu accent pe performanta pe umed – situatia in care cel mai probabil ajungi la limita unei anvelope pe sosea.

Tema din acest an este dimensiunea foarte populara 235/35 R19. In concurs intra primele trei clasate la testul din 2022: castigatoarea Bridgestone Potenza Sport, urmata de Goodyear Eagle F1 SuperSport si Pirelli P Zero. Cum competitia in acest segment este acerba, producatorii si‑au rafinat produsele, iar Michelin Pilot Sport 4 S, Continental SportContact 7 si Falken Azenis FK520 nu pot fi ignorate, la fel ca noul Vredestein Ultrac Pro, prezent pentru prima data la aceasta dimensiune.

Masina

Pentru ca evaluarea subiectiva cantareste mult, avem nevoie de o masina cu un comportament comunicativ si ajustabil. De aceea, pentru probele obiective am folosit un Golf Mk8, iar la probele de manevrabilitate si pe traseul rutier – un Golf Mk7 GTI, mai „tactil”, echipat cu scaune tip bucket foarte rigide, ideale pentru a simti ce se intampla la blocurile de profil.

Circuitul

Poligonul Mireval al Goodyear, langa Montpellier, a fost reamenajat: circuitul de manevrabilitate pe uscat a primit asfalt nou, iar sicana abrupta de la capatul liniei drepte a fost reprofilata, adaugand fluenta si un plus de provocare.

Testele

Cele mai importante probe pe umed sunt franarea in linie dreapta si tururile pe circuitul de manevrabilitate (ud la 8 mm). Traseul de peste 1,6 km se parcurge in general in treapta a III‑a, exceptie facand un ac de par strans (treapta a II‑a) ce testeaza tractiunea. Curbe rapide de stabilitate, urcari si coborari pun la incercare precizia directiei si echilibrul dinamic.

Franarea pe umed se masoara de la 80 km/h la 1 km/h, media mai multor rulari (extremele se exclud). Similar, proba pe cerc ud (diametru 35 m) se noteaza ca media timpilor. Exista doua teste de acvaplanare:

  • in linie dreapta – viteza la care roata care ruleaza prin 7 mm de apa depaseste cu 15 % viteza rotii de pe uscat;

  • pe viraj – viteza la care se atinge g‑ul lateral maxim intr‑un viraj de 100 m raza, cu 8 mm de apa.

Pe uscat, franarea se testeaza de la 100 km/h la 1 km/h, iar circuitul ex‑traseu de 3,3 km include un dublu‑apex in coborare si o serie tehnica in urcare. Pe langa timpi, notam subiectiv precizia directiei, tractiunea, aderenta laterala, echilibrul la franare etc.

Confortul (zgomot, filtrarea denivelarilor) se evalueaza pe un traseu rutier scurt cu suprafete variate. Un test standardizat de rezistenta la rulare ofera date mai precise decat eticheta UE: o crestere de 4‑5 % la rezistenta implica circa 1 % scadere la economie.

Calcularea castigatorului

Cel mai bun rezultat din fiecare proba primeste 100 %; celelalte se raporteaza la acesta. Umedul conteaza 30  %, uscatul 20  %, evaluarile subiective (manevrabilitate umed/uscat + rutier) 40  %. Rezistenta la rulare si pretul dau restul de 10 %.

Clasament anvelope

Loc Model Greutate Eticheta UE (RR / Umed / Zgomot) Scor general
7 Falken Azenis FK520 11,18 kg D / A / B 72 dB 92,7 %
6 Pirelli P Zero PZ4 10,38 kg C / A / B 71 dB 97,7 %
5 Vredestein Ultrac Pro 11,18 kg D / A / B 72 dB 98,6 %
4 Goodyear Eagle F1 SuperSport 10,14 kg D / A / B 72 dB 98,7 %
3 Bridgestone Potenza Sport 9,81 kg D / A / B 72 dB 98,7 %
2 Michelin Pilot Sport 4 S 10,96 kg C / A / B 71 dB 99,4 %
1 Continental SportContact 7 10,88 kg C / A / B 71 dB 100 %

*Preturi Blackcircles la data redactarii; montaj neincl.

  1. Falken Azenis FK520

Puncte forte: cel mai bun la acvaplanare pe viraj, rezistenta scazuta la rulare (locul 2 dupa Michelin).
Minusuri: mult sub rivali pe umed – al 7‑lea la manevrabilitate (≈ 4 s mai lent), al 7‑lea pe cerc ud, al 6‑lea la franare (≈ 3,5 m peste lider). Pe uscat mai competitiv: al 4‑lea la franare, ultimul totusi la timp pe tur. Confort rutier bun. Verdict: Falken trebuie sa isi imbunatateasca performanta pe umed pentru a tine pasul.

  1. Pirelli P Zero PZ4

Nu a regresat; rivalii au avansat. Foarte bun pe umed (locul 2 la tur, subiectiv excelent), franare umed locul 5 (≈ 2,5 m peste lider), slab la acvaplanare in linie (locul 7) dar locul 2 pe viraj. Pe uscat: rafinat, dar directie usoara si feedback limitat. Cel mai silentios si confortabil pe traseul rutier. Verdict: placut pe umed, rafinat pe drum, dar surclasat la performantele de top.

  1. Vredestein Ultrac Pro

Debut promitator: consistent, fara victorii directe dar scoruri solide peste tot. Joint locul 2 la franare umed (< 1 m de lider). Slabiciune: ultimul la franare uscat (+ 4,4 m). Pe circuit uscat: al 2‑lea timp, directie precisa, dar supraincalzire pe turul 2. Rezistenta la rulare locul 3, rafinat. Verdict: aproape de podium; foarte echilibrat.

  1. Goodyear Eagle F1SuperSport

Ramane excelent: locul 3 la tur umed (cel mai apreciat subiectiv), rezistenta buna la acvaplanare, franare umed locul 4. Pe uscat: cel mai rapid la tur, dar directia putea da mai mult feedback. Confort rutier decent. Verdict: foarte performant, mai ales pe umed; competitia stransa il plaseaza totusi pe 4.

  1. Bridgestone Potenza Sport

Castigatoarea din 2022 ramane de top: cea mai rapida pe tur umed, lider la cerc ud si la acvaplanare in linie. Totusi, ultimul la franare umed (+ 3,7 m), rezistenta la rulare mare si rafinament doar mediu. Pe uscat: al 3‑lea timp. Verdict: impresionant dar penalizat de consum si franarea pe ud.

  1. Michelin Pilot Sport 4 S

Avans semnificativ fata de 2022. Foarte puternic la probele cheie pe umed, usor de exploatat. Pe uscat: directie tactila, echilibru compus. Intrecut totusi de Continental la feedback rutier. Verdict: anvelopa completa, foarte sigura pe ploaie, la un pas de victorie.

  1. Continental SportContact 7 – Castigatoarea testului 2024

Scoruri solide la toate probele si un mare salt la evaluarile subiective (directie, feedback, rafinament). Pe uscat: manevrabilitate precisa, rulare silentioasa si confort sporit, plus echilibru excelent pe umed. Verdict: Continental ofera cea mai buna combinatie intre performanta masurata si placere la condus.

Concluzie

Un pluton de inalta calitate a dus la un duel strans pentru primul loc si la un grup compact la mijlocul clasamentului. Falken trebuie sa se imbunatateasca pe umed; Pirelli ramane rafinat dar cade din top. Vredestein surprinde placut, iar Bridgestone si Goodyear impresioneaza la manevrabilitate. Michelin este puternic, dar Continental SportContact 7 adauga o doza suplimentara de senzatie si precizie, cucerind astfel titlul evo Tyre Test 2024.

(via »)

Lasa un comentariu