Anvelope All-Season vs. Anvelope de Iarna – cum alegi?

Unii soferi se intreaba: “Am nevoie de anvelope de iarna daca am anvelope All-Season pe masina mea?” Raspunsul scurt: “probabil ca da”. Pentru a intelege ce anume aveti nevoie, trebuie sa intelegeti mai intai diferentele dintre anvelopele de iarna si anvelopele All-Season. Fiecare nevoie a unui sofer este diferita in functie de conditiile meteorologice si de drumurile pe care le parcurg.

Anvelope All-Season
Multe vehicule sunt echipate cu anvelope All-Season atunci cand parasesc fabrica. Deoarece sunt construite sa ofere o plimbare relativ linistita, o durata lunga de viata a benzii de rulare si o performanta pe tot parcursul anului, nu-i de mirare de ce sunt atat de populare. Pneurile All-Season ofera performante versatile si sunt proiectate sa functioneze intr-o varietate de conditii, inclusiv pe drumuri umede si conducere usoara de iarna. Toate anvelopele All-Season sunt concepute pentru a oferi o combinatie de beneficii de la anvelopele de vara si de iarna.

Pentru a oferi performante bune intr-o varietate de conditii de conducere, anvelopele All-Season trebuie in mod inevitabil sa compromita unele capacitati maxime de performanta de vara si de iarna. Asta inseamna ca anvelopele All-Season nu vor oferi aceleasi cantitati de aderenta extrema si manipulare ascutita a anvelopelor de vara. De asemenea, o anvelopa All-Season nu este conceputa pentru a face fata conditiilor extreme de iarna, cum ar fi trekkingul prin zapada sau conducerea pe gheata. Ganditi-va la anvelopele All-Season ca la pantofii de tenis. Puteti purta pantofi de tenis pe tot parcursul anului, dar nu sunt ideali pentru toate situatiile. Ar fi mult mai bine sa ai slapi pe plaja in timpul verii si ghete pentru zapada.

Anvelopele All-Season sunt o optiune excelenta pentru soferii care traiesc in conditii climatice moderate si nu se confrunta frecvent cu friguri extreme, gheata si zapada in lunile de iarna, ceea ce nu e cazul pentru soferii din Romania.

Anvelope de iarna si zapada
Cand vine vorba de condusul in vremea de iarna, problema alegerii anvelopei potrivite devine prioritara. De la ninsori grele la gheata, drumurile de iarna sunt extrem de imprevizibile. Aceste conditii provoaca anvelopele sa ofere tractiune mai mult ca niciodata. Combinatia dintre temperaturile scazute, gheata si zapada poate fi intampinata cel mai bine de anvelopele de iarna special concepute pentru a rula in conditii de iarna dificile.

Exista caracteristici specifice ale anvelopelor de iarna care le fac unice: banda de rulare, adancimea santurilor, modele si muchii.

  • Cauciucul – In temperaturi extrem de scazute, cauciucul anvelopei All-Season sau al anvelopei de vara rigidizeaza si devine mai putin capabil sa asigure o tractiune suficienta. Pentru a combate acest lucru, compusii de cauciuc ai anvelopelor de iarna sunt proiectati sa ramana flexibili, permitand anvelopei sa aiba o aderenta mai buna cu drumul.
  • Adancimea santurilor – O caracteristica unica a anvelopei de iarna este adancimea santurilor si modelele unice ale benzii de rulare. Acestea reduc acumularea zapezii si asigura o mai buna tractiune pe zapada. Modelele de rulare a anvelopei de zapada sunt proiectate pentru a canaliza zapada si uda si elimina apa.
  • Muchii – Pneurile de iarna prezinta, de asemenea, un numar crescut de margini si densitati mari de spuma sau, cu alte cuvinte, mii de fante mici in banda de rulare care asigura tractiunea pe gheata.
  • Anvelope de zapada vs. anvelope All-Season: Care sunt cele mai bune?

Solutia pentru anvelopele de iarna sau de zapada fata de anvelopele anvelopelor All-Season va depinde de tara in care locuiti si de conditiile in care conduceti.

Daca nu locuiti in Romania, sau este o iarna domoala in Romania, si vedeti doar cativa fulgi de zapada in fiecare an, iar drumurile inghetate sunt mai degraba temporare, anvelopele All-Season sunt probabil o alegere buna.

Dar daca stiti ca exista o perioada clara in care drumurile sunt mereu inghetate si constituie o problema (cum e adesea in iernile din Romania), anvelopele de iarna nu reprezinta o masura de precautie superioara, ci sunt o masura esentiala de siguranta care va poate salva viata.

Cand schimbati anvelopele All-Season cu unele de iarna, instalati intotdeauna un set complet. Schimband doar anvelopele din fata creste probabilitatea ca anvelopele spate sa alunece. De asemenea, daca instalati anvelope de zapada doar pe rotile din spate ar putea duce la pierderea tractiunii din anvelopele din fata si la imposibilitatea directionarii vehiculului.

Si amintiti-va sa puneti inapoi anvelopele All-Season atunci cand vine primavara. In timp ce anvelopele de iarna sunt fara indoiala superioare in conditii extreme de iarna, acestea vor fi uzate mai repede pe trotuarul cald si uscat.

Dupa cum puteti vedea din graficul de mai jos, o anvelopa All-Season o franare mai buna in conditii umede, comparativ cu o anvelopa de iarna. Cu toate acestea, o anvelopa de iarna ofera o franare mai buna in zapada si alte conditii de iarna.

Anvelopele All-Season sunt un compromis intre produsele de iarna si de vara (Sursa: Continental)

Temperatura este un factor important

In afara de diferitii parametri – care provin din designul benzii de rulare si alte caracteristici – trebuie sa tineti cont si de temperatura pe care o conduceti.

Dupa cum am mentionat mai devreme, atunci cand schimbati anvelopele de vara la anvelopele de iarna, ar trebui sa asteptati pana cand temperatura scade sub 7° C. Acest lucru se datoreaza faptului ca compusul utilizat in produsele de iarna este proiectat sa functioneze in conditii de iarna – in medii mai calde, cauciucul se poate deforma sau deveni prea moale.

In mod similar, optiunile de vara functioneaza cel mai bine la peste 7° C – ofera o prindere mai slaba pe vreme rece, deoarece au cauciuc din cauciuc mai greu, ceea ce ofera o manevrare slaba in conditii de zapada si gheata. In ceea ce priveste produsele pentru toate sezoanele, acestea sunt proiectate sa functioneze atat deasupra cat si sub aceasta temperatura.

Cu toate acestea, pe masura ce va apropiati de extreme, anvelopele All-Season isi pierd o parte din functionalitatea lor. Aceste produse nu ar trebui folosite atunci cand temperatura devine sub -5 ° C. In schimb, in aceste conditii anvelopele de iarna ar trebui folosite pentru a asigura o performanta buna.

Surse: 1 si 2.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Lasa un raspuns